* 1 es volumes | & 000N ont &t publiés sous le nom «Revas des Pays de 'Esl»

= g we o N BAT & AR
P4 G L 8 BRI

&dité par
Marielia PANDOLFI, Annie LAFONTAINE,

Vol XLV = 1
Laurence McFALLS et Marje-Joélle ZAHAR ol. X




EMPIRE LITE AS A SWAMP

Anna DI LELLIO -

INTRODUCTION

n June 1999 the NATO bombing campaign ended, Serb troops withdrew, and
Kosovo became an international protectorate that only formally remained under
the sovereignty of the Former Republic of Yugoslavia. The United Nations Loterim
Adminisiration in Kosovo (UNMIK) was established, with the goal of rebuilding the
province and helping to develop institutions of seif-government’. The office of the
Temporary Media Comumissioner (TMC) was established by UNMIK and the OSCE
Mission in Kosove (OMIK) for the temporary implementation of a media policy. Its
mandate was todevelop “independent and democratic media™, by assigning [requencies
and granting licenses to broadeasters, and by reguiating media content according to a
UNMIK Code of Conduct.

This article is based on my experience as the TMC from September 2001 through
Mazrch 2003, 1 will take the TMC as a case to discuss the Himits of the international
transitional administrations” two interlocking functions : the exercise ofa temporary and
benign authoritarian government and the implementation of a “modernizing” project,
a conjunction that has been captured with the catchy term Empire Lite®.

While there is a growing awareness of these iimits, most of the debate has remained
focused on the general role of peacekeeping and its late mutation, humanitarian
intervention. It is time not only to bring politics back to the center of attention’, but
also to recognize that there could be no blueprint for reforming/improving transitional
administrations, without recognizing the murkiness of the problem. This problem
is by definition a “swamp™. It defies technical analysis and solutions. It requires
deep knowledge of the reality of the swamp and the ability to learn from experience.



Anna M LELLIG

Research based on ethnography in this field is more than illustrative © it does generate
understanding and usefui generalizations.

Partly inspired by the Interim Media Comumission in Bosnia, the TMC had the unique
task to respond to the international administration’s alarmed concern with curbing what
came to be known as vigtlante journalism : the calls for inter ethnic killings inspired
and instigated by inflammatory and libellous media. The idea was that the Kosovo
post-conflict environment required an extraordinary body of rules, administered by an
international office reporting directly to the Special Representative of the Secretary
General. This intervention had two goals : stop the media from participating in a
campaign of reverse ethnic cleansing (i.e. of Serbs from Kosovo), and push them to
achieve “western standards” of independence and objectivity.

WhenItook overthe position of TMC in Sept 2001 ithecame immediately apparent
that T was confronting a very complex and messy task,

The TMC was seen as an authoritarian institution in the media world. Even the
Representative of the Freedom of the Press, an OSCE office, was seriously critical®.
The relationship with local media had never been good, and there were no signs of
improvement. One month after my arrival in Kosovo, a journalist was killed in an
ambush targeting someone else : hisnewspaperpublicly accused the TMC of weakening
the standing of the press and thereby creating the climate in which that murder could
OCCur.

Violence was still an important factor in Kosovo society, but it was more connected
with settling scores among rival political groups, as is common in counlries emerging
from wars of liberation, than with ethnic cleansing. Yet, the international administration
downplayed this new reality as a normal oceurrence in Albanian Kosovo, steeped in
an ancient backward tradition of violence. 1t certainly missed the compiexity of the
situation, which had many faces. The OSCE monitors continued to check the media for
speech inciting ethnic violence in the context of reverse ethnic cleansing. No serious
attention was paid fo the continuing hostility of the Serb media tloward Albanians,
which continued unabated after the fall of Milosevic'.

Most critically, the TMC was vuinerable to political pressure from the international
administration and Kosovo leaders, the price that will be paid whenever governmenis
are given even the smallest opportunity to exert control over media. In Kosovo this
appears to be one aspect of a broader and particularly troubling problem, that is, the

495

structural deficiency of democracy in the United Nations as “the surrogate state™.

Last, but not least, 1 had inherited an understaffed, under-resourced office, The
senior advisors, representatives of a migrant sovereignty?, lacked janguage skills and
cultural or political knowledge of Kosova.

The path that initially T decided to take was to amplify the work of my predecessor
and make the TMC office as open and transparent as possibie. [n order to protect the
audience from media abuses as well as shelter freedom of expression from political
censorship, | turned the TMC into a complaint driven office. As often as possibie, in as
many cases as stall capacity could manage, the TMC began to refer prepared cases to
the independent media review board, which had been created to protect the right to due
process and transparent procedure. The public was given a forum where organizations

e



Empire Lite as a Swamp

and individuals could air out their disagreements, have them adjudicated according to
the law, and eventually submit to sanctions’™,

Did the media become more educated abouttheir responsibility and the public about
its rights ? Probably not. The unintended consequence of inviting the public into the
decision-making process was that Kosovo local rival actors transported their political
and individual fights into the TMC forum, but did not accept outcomes as justice. Each
side purported to bold the “right” version of the truth, refused a victim status and felt
the duty to seek vindication for a tort or loss in any possible way. Procedural rulings
on privacy rights brought no satisfaction to anyone.

The risk inherent in this situation was to increase the distance between the TMC
as a democratic institution and the local society, while at the same time involving the
office — unwillingly - in local feuds. This awareness led to re-framing the TMC role
and function. Greater effort went into becoming a mediator and an ombudsperson,
instead of a mere disciplinary agency. This proved to be a much more satisfactory
way of addressing the problems of libellous speech as well as intentionally false and
deceptive journalism. It certainly proved to be more in tune with local notions of contlict
negotiation and resolution, whose potential for stopping violence has not otherwise
been exploited by the UN or OSCE offices.

This understanding is enough to rethink media intervention in Kosovo and propose
that a media ombudsperson might be a more effective alternative to content regulation.
Whether the same could be said of any post-conflict situation where an international
administration is being set up is hard : there is no blue print for media intervention
and the tool kit outsiders bring along with them should be as light as possible!*. Local
cultures and politics should be taken seriously by international administrations in
planning and designing their architectures.

WHAT IS THE TMC 77

The extraordinary nature of the TMC is mostly defined by its role in regulating
the press, a highly controversial activity, which normally meets with the strongest
resistance among publishers and editors in any democratic country. In Kosovo it
was officially justified by the state of emergency dectared in the tense atmosphere of
late 1999-early 2000, In the immediate aflermath of the NATO bombing campaign,
4 climate of lawlessness had allowed the desire for revenge to run unchecked. Every
community, inctuding Kosovo Albanians, was subject to viotence and violation of
human rights, although the group that suffered the most was the Kosovo Serbs'®. The
role of the media in this context was soon cailed into question.

The independence and professionalism of the Kosovo media has suffered not only
on account of the conflict, but also on account of its history, which in great part left it
isolated. Kosovo, annexed to the Serb Kingdom after the demise of the Ottoman Ewmpire
and then part of socialist Yugoslavia, has never had a tradition of free and demogratic
media. The situation worsened with the Serbian government’s dismissal of all Kosovo
Albanians from Radio Television Pristina (RTP) in July 1990, when the independent
Albanian-ianguage broadcast abruptly ceased to exist. Kosovo Albanians mostly tumed
to foreign TV, thanks to the spread of sateilite dishes.



Anna D LELLIO

Although never completely shut down, the Albanian-language press had a very
difficult tife. Some newspapers survived the Milosevic era and started taking sides in
the internal political debate during the mid-90s". Alt Albaniar-language publications
denounced Serb repression and advocated the independence of the province from
Belgrade. During the same period, Kosovo Serbs continued to watch the programs
of the official television of Yugoslavia, RTS, and read the official press, whose anti-
Albanian propaganda contributed to foster fear and hostility.

By autumn 1999, the Albanian-ilanguage media scene was overcrowded, withseven
newspapers, several magazines, ten registered television stations and 72 registered radio
stations. There was no local Serb-language publication, although several radio stations
started broadcasting Serb programs and RTS kept its audience'®. While Serb-language
media continued its destabilizing propaganda, the Albanian-language one was equally
busy fueliing a high level of hatred and mistrust.

The intenational administration had focused its attention on the media quite early,
during & highly publicized incident. The news service Kosovapress published vitriolic
articles against Veton Surroi and Baton Haxhiu, respectively publisher and editor of the
newspaper Koha Ditore. Kosovapress had been founded by the insurgent movement of
the Kosovo Liberation Army (KLA), which at the time was the interim government.
Surroi and Haxhin, who had accused of “fascism” those Kosovo Albanians bent on
exacting revenge on Kosovo Serbs, were in turn called “spies of the Serbs”. The news
agency wrote that it would not have been surprising if they too “became victims of
possible and understandable revenge attacks”",

However, it was a single article, which gave urgency to the international
administration’s intervention in the media. On 27 April 2000, the newspaper Difa
published an article along with a photograph of Petar Topeljski, a Serb employee
of UNMIK, accusing him of criminal activities against Albanians during the NATO
action. On 15 May, Topoljski was found dead. The circumstances of his death are
still mysterious. Police invesligators have yel to make any progress in the case, and
Topoljski’s name has vel to be cleared of the accusations levelled against him by Dita.
Local journalists have reached no conclusions through investigations either, despite the
spread of rumours pointing away from the motive of ethnic violence. The issue, then
and now, is not the merit of Topoljski’s story, but the fact that a newspaper publicly
identified an individual with the intention of inciting violence against that person.

With an executive order, the Special Representative of the Secretary General
(SRSG) Dr. Bernard Kouchner closed down Dita’s office on 3 June 2000. The newspaper
resumed publication only one week later. This handling of the case by the UN, which
is not inapproptiate to call imperial®, catalysed local journalists and editors against
the international administration. It was not enough to unite them and pledge loyalty
0 a code of conduet™.

For the emerging institution of the TMC it was a defining moment. The first TMC had
been appointed by the SR3G in October 1999, but the office gained teethand institutional
independence only after this case. On 17 June 2000, the SRSG Dr. Bernard Kouchner
promulgated two regulations : UNMIK Regulation N° 2000/36 on the Licensing and
Regulation of the Broadcast Media in Kosovo, and UNMIK Regulation N* 2000/37



Empire Lite as @ Swamp

on the Conduct of the Print Media in Kosovo, both described as temporary. The first
provides the basis for the authority and the respoansibility of the TMC, and establishes
a Media Appeals Board. The second gives the TMC the power to impose sanctions
on media operating in violation of the applicable law and codes of conduct. it also
establishes the right to appeal. Finally, it includes special provisions to protect life or
maintain civil law and order, by prohibiting the media to publicize the personal details
of an individual if that would pose a serious threat to that person’s life and safety. Two
Codes of Conduct were also promulgated™.

The first TMIC case against the press set the stage for a highly confrontational
relationship between the office and the local media, with extreme negative publicity
in the international scene as well. In July 2006 Dita published an article revealing
personal information about three individuals, whose photos also appeared, and accused
them of participation in war crimes. Two were Serb Orthodox priests from a named
village, and three days later two other priests — ong from the same locality ~ were shot
and hospitalized. The TMC issued a letter of warming (o Mr. Beqaj, the publisher of
Dita, advising him that one or more sanctions might be imposed for the violation of
Regulation N® 2000/37, and inviting a reply. A defiant answer to this invitalicn was
published on 13 July. The TMC then decided to impose a fine of DEM 25,000 on Dira,
with the threat of suspension inthe event of non-compliance. Although Dita immediately
filed an appeat to the Appeals Board, the TMC ordered Mr. Begaj to suspend operation
immediately as the DEM 25,000 fine had not been paid. The newspaper ceased operation
for three days, but then restarted publication with the support of the entire Kosovo
Albanian journalist community. Veton Surroi, publisher of Koha Diiore, offered its
newspaper’s facilities to Difa just in case UNMIK and OMIK did not allow the latter
to continue operation.

The Media Appeals Board (MAB) ruled that the TMC had not paid scrupulous
attention to due process. The Board observed that Reguiation N° 2000/37 makes
very little provision on the procedure to be followed by the TMC in determining the
existence of a violation and imposing a sanction, “effectively making him judge in his
own cause”,

By referring to the procedural guarantecs established by Article 6 of the Buropean
Convention on Human Rights, the Board noted that the principle of “equal arms” required
the following : that decisions be taken by an impartial and independent tribunal, and
that parties to proceedings be given an opportunity to present their case, to know and
comment on the evidence and observations that might be brought before the decision
maker. Since then, the Media Hearing Board (MHB), an independent panel of three
members, one international and two K osovo residents, exercises a review of every case
vefore a sanctioning decision is formalized.

For the politics of media interference it was definitely 2 learning curve®, but the
lessons had just begun for the TMC.

INDEPENDENT INTERFERENCE

By 2001, Kosovosociety was undergoing yet another dramatic change. in November
the first democratic election in the history of the province took ptace in a climate of
exhilaration, but also heightened tension among parties. :



Anna DI LELLIO

Vigilante journalism referred mostly to calls for inter-ethnic violence via highly
publicized extra-judicial indictments. In the election campaign, the case was different.
Kosovo parties rely on strong allegiances based on locality. They are defined by political
cleavages formed during the 90s and reinforced during the armed conflict against the
Milosevic regime. Intra-cthnic rival political or interest groups used the media to settle
old scores. By manipulating the patriotic rhetoric of wartime martyrs {the heroes) and
coliaborators (the villains), they attacked, discredited, and marginalized individuals,
knowing wel! that isolation would weaken their defence.

T was first alerted to this new reality, very eloquently, by Veton Surroi. Surroi had
received a warning letter from the TMC after the publication in his newspaper, Kol
Ditore, of the name of a Serb returned to Kosowvo o visit his home, a Serb alleged to
be a war criminal. In an impassioned editorial, Swroi recognized that the newspaper
had violated the UNMIX Regulation not fust in the above case, but in others too, by
attributing criminal behaviour to identifiable Kosovo Albanians. He sarcastically
commented : “The prevailing perception is that the Regulation applies only to one
ethnicity. We will engage, differently from you, in respecting the Regulation without
any ethnic discrimination”™. He also pointed the finger against the “language of hate”
used by political party press in intra-cthnic rivalries, as a precursor to real violence.

My predecessor Simon Haselock had dealt with two cases in which criminal
accusations had been liberaliy levelled against Kosovo Albanians in the press®, However,
international administrators were in general muieh less concerned about the corruption
of public discourse taking place in the media and the widespread use of character
assassination for political goals. Their attention remained fixated on making Kosovo
a multi-ethnic society and reversing the process, which had seen virtually the whole
Kosovo Serb population flee the province, below the river running across the northern
city of Mitrevica. Fn the balancing off of press freedom against security concemns, this
political focus sometimes tipped the scale in the wrong direction.

An example might iliustrate the problem. When in November 2001 a crowd erupted
i the Pristina/Prishtina city council chamber to protest the induction of one of the
Kosovo Serb representatives™, alleging his guilt in war crimes, all the media covered
the event. The same crowd paraded portraits of the accused in the main street and earned
the attention ofthe passers-by, beside the TV cameras. Seme internatiopal administrators
argued with the TMC that by covering the event, the media had made themselves guiity
of inciting ethnic violence and viclating the media code of conduct.

I immediately issued a warning letter to all media as a press release, asking them to
refrain from waging a campaign of vilification against the Kosove Serb representative,
in the absence of any serious investigation on his alleged crimes. T also tried to speak
with this individual and offered him the possibility of defending his repuatation through
the sare media. [ obtained compliance from the media, but no collaboration from the
Kosovo Serh, who refused to deny that he had donned a police uniform during the war
and decided instead to drop out of the council. However, I did not think that it would
have been right — or wise — to proceed against the mediz or ask them to practice self-
censorship when covering such public evenis like city council sessions or protests. Icould
not comply in good faith with the pressure [ received from international administrators
to take action against the media.



Empire Lite as a Swamp

A secondary, but not insignificant concern for the international administration was
the defence of administrators themselves from media attacks. As [ took over the position
of the TMC, I found that international administrators would suggest, or explicitly
request, that [ act ex-officio when a pubtic figure was vilified in the media. It happened
in a few occasions, most notably invelving the Commander of the NATO mission in
Kosovo (KFOR) and a leading figure in the Serb Orthodox Church.

None of the above cases qualified as vigilante journalism, although they were
based on allegations cast in hateful language, Hateful language is not the same as “hate
speech”, and as the TMC [ had decided to interpret the media regulation in the strictest
possible terms to protect freedom of speech™. Acting ex-gfficio on such weak cases,
as in others similar to them, would have jeopardized the independence of the TMC. I
nevertheless contacted the media involved, in order to address the issue of libelious
speech. None of the public figures accepted apologies from the editors whe offered
them, or the TMC invitation to write their replies for publication. No TMC action: was
thus required.

On a few occasions, I met Kosove Albanian leaders who asked me to be more
decisive against newspapers that had used incendiary agitprop campaigns against
them. They wanted them shot down. It was not too surprising a request, given that
those leaders were accustomed to a regime, which controlied and censored media. It
was still distusbing. Very worrisome was also the rate of approval that [ met among
less public individuals, when I imposed sanctions on newspapers with which they
disagreed. They also wanted to see the papers shot down. In the light of this widespread
repressive culture and to avoid setting up a dangerous precedent, it became imperative
to keep the option of acting ex-officio dormant as much as possible. Unless a most
egregious violation of the law warranted a prompt decision, a judgment was made that
a quasi-government structure with enormous powers, such as the TMC, needed to be
transparent and cautious.

THE PUBLIC V5. THE MEDIA

Tureing the TMC into a complaint driven office provided an effective way to
refieve the political pressure. However, at first there were very few takers. [t took the
initiative of two editors, Baton Haxhiu and Blerim Shala, and the ensuing publicity
of their cases, to spearhead a flow of complaints, which more than doubled the TMC
caseload in one yeat,

Haxhiu and Shala had been the targets of a systematic campaign of atlacks by
Bota Sot. A newspaper very ¢lose to the leader of the Democratic League of Kosove
(LDK) and current Kosovo president [brahim Rugova, Bota Seibad and has a particular
penchant for accusing people of collaborating with the Serbian authorities. Haxhiu and
Shala, two weil-known protagonists of recent Kosovo history, felt dangerously exposed
by this unceasing smear campaign, As one of them said, “The language might aot have
teeth, but it may break bones”. One of them had received specific threats shortly after
the publication of one of the articles, using similar accusations as those contained in
it as the basis for the threats,



Anna DI LELLIO

The Media Hearing Board found Bofa Sot guilty of violating the Media Regulation.
The panel stated that “spreading lies or deceptive information through hateful and
inflammatory language is not only damaging to the character and reputation of the
individual victims of such accusations, but can also result in dire consequences. This
conduct is alse damaging for the Kosovo society as a whole, by putting in danger its
very future as a democratic, tolerant and law abiding member of the international
community™”. The TMC fined Bota Sot €12,500%.

Turning the TMC into a complaint driven office was not an easy path fo follow.
As an interim, temporary office, the TMC was and remained under-resourced and
under-staffed, with little chance to develop investigative functions : the language
and the cultural barriers were a serious impediment for the non-Kosovo staff. More
puzzling, was the insistence on the part of the OSCE that international staff be recruited
without requiring that knowledge, and that Kosovo residents be hired oaly af the non-
professional ievel.

There are some very debatable assumptions behind these choices. First, there is -
the belief that by being ignorant of the loca! culture, politics, and language, one would
be more objective. The fact that { learned a modicum of Albanian in order to be able to
read the newspapers and follow the TV programs that I had beer asked to regulate was
considered by the UN and OSCE international staff very sugpicious. It was seen as the
first step in a slippery slope toward going native. Second, though the rhetorical stress of
the international administration was always on building self-sustaining institutions and
local ownership, very little or no trust at all was given to Kosovo residents. They were
implicitly judged incompetent to hold exccutive positions™. They could be translators,
drivers and secretaries, bul not analysts or advisors. The assumption that Albanian and
Serb Kosovars could only be trusted as translators is paradoxical in itself, as the Italian
term “fraduttore-traditore”” (translator-traitor} suggestively describes.

While | was thus never allowed to staff the TMC office with Kosovo media
analysts, T had to rely extensively on contacts outside the office to decipher the media
discourse, understand the political process, and test the eventual impact of executive
decisions. [t was indispensable work, but still did not contribute to building a locally

wned institution.

THE KOSOVO PUBLIC

The extraordinary increase in the volume of work was not the only unintended
consequence of the higher public profile acquired by the TMC. The office found itself
inevitably thrown into the most intense persoral and political fighting in post-conflict
Kosovo, as it became clear when a very highly politicised trial on war erimes opened
in Pristina/Prishtina. Violent confrontations involving characters peripheral to the trial
took place in the press as well as in the streets,

[n fupe 2002, Daut Haradinaj, a high-ranking officer of the Kosovo Protection
Corps (KPC) — the civil emergency organization born off the demobilization of the
KLA — was arrested. With him, there were four other former KLA combatants known
as the “Dukagjini group”. The charges were of having tortared and killed four people
in 1999, after NATO entered the province. Their alleged four victims were members of



Empire Lite as a Swamp

the Armed Forces of the Republic of Kosovo (FARK). Vesel Muriqi was a survivor of
the killing and became the star wiiness at the trial of the group, run later by UNMIK.

The KA had started the insurgency against the Milosevic regime in the mid-90s
as a small group and had incurred the sharp criticism, if not outright hostility, of the
dominant party LDK and the Kosove government in exile led by Ibrahim Rugova®.
FARK had formed during the massive Serb counterinsurgency campaign and before
the NATO campaign, under the aegis of the Kosovo government. While there was
some overlapping during the war, the two groups were bitter rivals and continued to
be so in times of peace. The KIA has always held that FARK was a ploy to destroy
the righteous insurgent war from the inside. FARK always maintained that the KLA
was a criminal group with ne legitimacy’,

That same summer of 2002, the TMC recetved three complaints against 24 Oré, a
newspaper owned by the Afliance for the Future of Kosovo (AAK), the party headed
by Ramush Haradinaj, one of the three most prominent local politicians with Ragova
and the ex-KLA leader Hashim Thagci, but also Daut’s brother and former KLA leader.
The complainants were Tahir Zemaj, the former Commander of FARK, Sadik Musaj,
brother of one of the alleged victims of the “Dukagjini group”, Ramiz Muriqi, also
FARK, and the survivor/witness Vesel Muriqi.

The TMC also received complaints from Xhavit Haliti; a member of the Presidency
of the Partiament for Hashim Thagi’s Democratic Party of Kosovo (PDK) and one of the
main KL A leaders, Ekrem Fiuka, a wealthy businessman close to Hardinaj’s party, and
Ethem Ceku, administrator of Pec/Peja in the 1999 provisional government of the KLA,
currently Minister of the Environment and Planning as AAK leader. These complaings
were all against Beta Sot, the newspaper close to the LDK and Ibrahim Rugova.

inall these cases, a vitriotic campaign had been waged by the respective newspapers
against the representatives of rival political groups. Haliti, Ceku and Liuka were openly
accused by Bota Sot of having taken part in the murders debated at the Dukagjini
group’s trial respectively as mastermind, executor, and financial backer. Zemaj, Musaj
and Muriqi were atl accused by 24 Oré of being leaders of an internationally organized
criminal network and cotlaborators of the Serb regime.

The worst attacks targeted Tahir Zemaj, called “the most dangerous Mafioso in
Burope”; a member of the Serb military club “Death Arrow” which ailegedly liquidated
about 50 political opponents of Serbia in Europe, Australia, the US and Canada during
the 80s; a friend of the Serb paramilitary leader Arkan and the perpetrator of many
murders of Albanian martyrs®. Zemaj first came to my office, a non air-conditioned
room, on a hot summer afiernoon. When he took off his jacket, a gun showed on his
belt. A bodyguard had accompanied him, but in subsequent visits Zemaj came alone.
His gun, however, never left him.

Allthese cases were debated by the Media Hearing Board. Some of the complainants
had filed suit in criminal court®, but were looking for further public hearings. All of
them expressed hunger for vindication and the desire to have their “truth” prevail.
Paradoxically, the “defendants” felt exactly the same. [t seemed not to matter 1o editors
and reporters that nothing of what they had written had any base in research or evidence.
It was impossible to make them recognize thas what “everyone believes in Peja” about



Anpa DILELLIG

an individual’s involvement in a criminal act could not be printed as the “truth”. Equally
impossible seemed to make them understand that whatever they thought the “truth”
was, there are fundamental rights to privacy to be respected,

In all those cases the MHDB agreed with the assessment made by the TMC legal
advisor that the articles pubtished violated the Media Regulation and in particular they
constituted a serious threat for the people targeted in the smear campaign. Stubbornly,
the panelfists and the TMC office tried to educate the media about the rights of the
public to privacy and reputation and thus about its own responsibilities. However,
what happened in one of the hearings confronted everyone with the harsh reality of
the context.

In a paradoxical turn of events, the editor in chief of 24 Oré felt so frightened when
Ire was physically threatencd by the bedy guard of one ofhis “victims”, that T was asked
by him for an escort back to his office. Because of the accusations and threats I had
received in the media as the TMC, the UN had assessed my security as wanting and
given me close protection. That afternoon I found myself escorting the very person
who suppasedly represented a threat to my own personal safety.

Finally, both 24 Oré and Bota Sot were sentenced to pay pecuniary fines for their
violation of the law, but they hardly relented. Certainly the violence did not.

One month after he had complained with the TMC, Tahir Zemaj was wounded in
an attack. As he later recounted the incident in the TMC office, he was in Pec/Peja,
accompanied by cousins and friends. They wanted to have lunch, but the restaurant
where they went couldn’t provide them with food. They were planning to feave, when
two individuals armed with Kalashnikovs and Zola (an anti-tank weapon) attacked
them. In the attack nine people were injured. He firmly believed that the newspaper’s
articles had something to do with the incident, and that the same people behind the
articles had commissioned his murder. in a highly dramatic move, at the hearing on his
case he took off his jacket and shirt to show the panellists his back wounds. He looked
at the editor of 24 Oré and said, “With these articles you have liguidated me”. He was
finally shot dead in January 2003 together with hiis son and nephew. In the highly tense
aftermath of this murder, 24 Oré suspended publication for fear of retaliation. This is
not the end of the story. In November 2002, the Dukagjini trial ended. The deferdanis
received a guilty ruling and prison sentences in criminal court™. However, as late as
2004 the Minister Ethem Ceku continues to be the target of verbal and physical attacks.
While leaving a basketball game with friends in February 2004, he was ambushed and
slightly wounded. To this date, there is no incriminating evidence and nobody has been
mdicted for any of these attacks.

Neither the sanctioning autherity of the TMC had deterred the newspapers from
their vicious character assassination campaigns nor had the debates on the finer points
of the media law educated them. Why ?

First, in the context of post-conflict Kosove the media de not have independent
power io incite violence. While the journalists and the editors always cowered when
confronted by the people they were attacking, the political leaders backing the media
showed only the most unflinching self-confidence and stubbornness in using every
possible mean to fight rival individuals or groups,



Empire Lite as g Swamp

In order to stop this kiad of behaviour, or cutb it effectively, more draconian
regulatory measures would have been necessary. Would that ever have been possible 7
We have already discussed how an intervention such as shutting down a newspaper
would not have been potitically right or feasible. Certainly, it would have met the
stronggst legal opposition.

In an interesting ruling by the Media Appeals Board drafted by Judge Agnieszka
Klonowiecka-Milart in March 2003 on an unrelated case — but stilt after the murder of
Tahir Zemaj —the freedom of political speech took precedence over other considerations.
The Board rejected a MHB decision to consider viciously accusatory articles as life
threatening. It did accept the TMC’s contention that in the years 2001-2002 political
killings were more characteristic than inter-communal violence and that the media
was also highly political. The conclusion was different from the TMC’s. Because of
the politicisation of media, the Board argued, “the publications would appear to have
been part of the same political strife as the killings, aimed to discredit the victims
politicaily, rather than the cause thereo f. A mere theoretical possibility that “allegations
would potentially serve as a direct or indirect catalyst to [unspecified] individuals and
groups wishing/or desiring to harm or kilt’ is too remote to resirict political eriticism.,
as it would apply to every form of it™.

There was another issue that came to the fore during the debate of the difficult
cases surrounding the Dukagjini trial. The public whose complaints landed on the desk
of the TMC was not the anonymous media audience looking for protection of their
rights, butindividuals already engaged in violent fighting during the war and determined
to continue fighting after the conflict had ended. The TMC idea of opening an arena
of debate for the public and the media followed theories and practice of democratic
governance. It took the public as a civil society, so often interpreted as the ideal type
modelied after the Anglo-American experience.

The Kosovo public is very far from mirroring this model. It blends pre-modern
worids of exclusive kinship and clan loyalties with a more modern and urban life. Because
of the history of poverty and repression of the past 20 years, isolated enclaves know
about the outside world through their emigrant relatives and satellite tefevision. Yet,
even the most modern families in the citjes still respond to blood ties and communty
sotidarity in ways that appear pre-modern to the western observer. The constant
interaction between Kosovo Albanians living abroad and those who stay, accelerated
by modern means of communication of which the Internet is king, makes the society
neither simply cosmopolitan nor simply local.

Opening the TMC office to the public meant facing the challenges of Kosovo
reality, where the changes undergone since the early 80s and especially during the war
and afterward, are still to be properly understood. While it was nottoo surprising to see
that rival and highly politicised individuals used the institution of the TMC to exact
same sort of retribution or vindication from each other, it was the mix of quasi-judicial
procedures and the apparent practice of communal laws of vendetia which opened more
questions than we could answer’.



Anna DI LELLIO

RE-FRAMING

When the TMC turned from quasi-judicial proceduresto mediation, the possibilities
for creative solutions were greater. In particular, playing the role of Media Ombudsperson
provided an acceptable alternative to the seemingly insatiable yearning for vindication,
often presented as justice, which is so common in Kosovo, Italso offered an opportunity
to those who did want a judgment, when resorting to the courts was and remains a slow
and frustrating process.

Mediation was hard, “especially because somme newspapers have not been willing
1o find suitable remedies to their violations of the press code, while the complainants
themselves required an arduous work of education on what constitutes an appropriate
reply. The TMC has been successful in some notable cases :

»  when it managed that the radical newspaper Epoka ¢ Re (the same newspaper
which catled the UN Administration UNMIKSTAN) pubdish a reply by the UN
Department of Justice and an apology to the judges offended by their articles
{case # 07/2002);

s when it negotiated an appropriate reply to the monthly magazine Teuta by the
Parliamentary delegation of the Turkish Party TDPK (case # 40/2002);

e and when it obtained the broadcast of a correction regarding a documentary
on a deceased KLA conumander during the RTK prime time news (case #
34420027

The mediation between Epoka e Re and the Head of the Department of Justice is
a good iflustration of the process.

In March and April 2002 Epoka e Re, a former students’ newspaper close to the
KLA and the PDK, published a series of highly critical and accusatory articles against
two agencies : the Judicial Inspection Unit, responsible for investigating allegations of
misconduct by local judges, prosecutors, and the the Kosovo Judicial and Prosecutorial
Council, responsible foradvising the SRSG onall matters related to the appointrent and
the discipline of judges. The articies questioned the professionalism and the integrity
of those agencies and mentioned by name two of their members. They were Kosovo
Albanian judges who had continued to be active during the 90s, while the overwhelming
majority of Albanians had either been fired or Jeft their posts in order not to pledge
loyalty to the Milosevic regime. These judges were accused of having applied Serb
laws, the same that had created a great number of political prisoners. The articles closed
with what sounded like a very menacing greeting, “May God look after you™.

The Director of the Department of Justice complained with the TMC that the
media law had been broken. He felt that the safety of his judges was jeopardized by
Epoka e Re’s attack and asked that the newspaper be harshly punished with the highest
financial sanction. He also sent a letter of explanation and protest to the newspaper,
which never published it.

The TMC offered mediation in this case and both sides agreed to meet. What
transpired in the meeting was a quite complicated situation, in which emotions ran
high. The editor of the newspaper had been a student leader and supporter of Kosovo



Empire Lite as a Swamp

independence from Yugoslavia in the 90s, and had been jailed for this activity. The
very idea of finding the same members of the judiciary that sent him and many others
to jail before the war, sitting at the Department of Justice of post-Milosevic Kosovo
made him mad. Far from thinking that he was violating any law by pointing that fact
out, he believed that he was informing the public of an injustice.

“The Director of the Department of Justice had felt deeply outraged by the articles,
both professionally and personally. An accomplished American prosecutor who had
worked during the war with the Internationat Criminal Tribunal for Yugosiavia, he was
the architect of the new UNMIK-led Department of Justice. The criticism that he was
not sensitive to the plight of Kosovo Albanian potitical prisoners kit him pasticularly
hard  a few months earlier he had personally negotiated the release of hundreds of
innocent Kosovo Albanians still in Serbian jail, two years after the end of the war.

He had come to the mediation meeting believing that the newspapet editor
was just an angry propagandist. The editor thought of the prosecutor as yet another
representative of “UNMIKSTAN". The first explained the daunting problems e was
facing while rebuilding the judiciary after a disastrous decade of Albanian apartheid
and repression. The second managed 1o articulate better his outrage at the lack of any
UNMIK lustration pian of the former Yugoslavian establishment, They did not become
friends, but changed their mind about each other. The oufcome was successful, The
newspaper published the Director’s letter and also an apology for the damage that the
articles might have caused to anyone. The Director declared that he was satisfied with
this solution and did not press any more charges. The attacks against the Department
of Justice subsidad,

In another case, mediation revealed the further possibilities apen by a maore flexibie
use of the institution of the TMC.

[t was 7-30 one October morning of 2002 when my phone rang. The caller identified
himself as Gani Geci, a former KLA fighter but LDK member. He was in Germany,
ready to board a flight to Pristina/Prishtina, and wanted an appointment with me by
lunch time that same day. “Last night RTK {the Public Service Television of Kosovo)
showed a documentary which ig a call to kill me ~ he shouted — either you meet me or
T go directly from the airport to RTK™.

I knew of Gani Geci from the previous fall. He had been the target of an ambush
from which he had emerged only slightly wounded, while his friend Rexhep Kastrati,
a Bota Sot journalist who was travelling in the same car, had been kilied. Both loyal to
President Rugova and the LDK party, they were attacked while on their way to interview
another former KLA fighter who belonged to a rival faction. That was the third time
that Geci had been targeted by unknown assailants, believed to be the avengers of
Abedin Rexha, the KLA-fighter better known by the nom de guerre of “Commander
Sandokan”, killed in 1998 during a shoot-out. Geel had heen involved in that incident,
but there has never been any indictment against him.

The documentary in question was a commemorative film four years after the death
of Rexha, Waiting for Gani Geci to arrive from Germany, 1 contacted the director of
RTK and asked him to arrange for a screening of the documentary that same afternoon
in the TMC office. He professed total innocence of any wrong doing. The documentary
did not mention Gecli as the killer of Rexha.



Anna DI LELLIO

(Gani Geci did not come alone. He was accompanied by one ofhis six brothers, Halil,
who like Gani showed signs of exciternent and fear. During the very tense screening of
the documentary, it became apparent what the problem was. True, the name of Gani
Geci was never mentioned in the film. Rexha, however, was remembered by well known
KLA combatants considered war heroes by many, as the victim of “an ambush while
he was fighting the Serb oppressors”.

To the Geci brothers, this version of the truth was tantamount to an inciternent
to exact vengeance against Gani. It was a fact known {o the whole of Kesove that
Rexha had sot died in an ambush but in a shoot out, and Gani Geci had been one of
the protagonists of the incidents. He could have never denied it, he had been wounded
in the shoot out. RTK’s defence line was that the documentary had not violated any
media code of conduct, not having publicized any name or attributed any guilt to any
person. The TV director however submitted that he would be willing to broadeast a
TMC criticism of the documentary for its non-professional presentation of the facts.

1t was at this point that the temperature at the meeting, already quite high, rose to
a higher level, Using a colourful language, which made the ranslator blush, Halil Gecei
shouted to the RTK director — | am paraphrasing here - “shame on you, asking that a
foreign woman wash your dirty laundry”. He vividly and convincingly described a life
lived in fzar, where not only Gani was threatened, but their entire family. For years he
had not been able to allow his children to play outside the house. None of his brothers
travelled afier dark anymore, for fear of being ambushed. The made-for-TV film had
added fuel to this dramatic situation.

After hours of debate, which sometimes turned ugly, a selution was reached. The
Television accepted to broadcast, at the end of the prime time news prograrm, an apology
for any harm caused by the wrong presentation of the events leading to Rexha’s death.
The case was closed, as far as the TMC was concernad, but the lingering doubt that
the mediation had only offered a palliative remained.

Circumstances were such that a very creative idea presented by Halil Geei during
the discussion could not be realized. He asked RTK to produce and show a second
documentary, in which an alternate version of Rexha’s killing could be seen and heard.
According to them, Rexha had openad fire first and unexpectedly against Gani, after an
altercation®™. Most surprisingly, Halil offered to appear in the film in order to pledge his
personal assistance to the family ofthe deceased, including financial support for Rexha’s
young children’s schooling. Trs short, he had offered to broadcast blood reconciliation
between the Geci and the Rexha.

Western media maintain an intense but sensationalist interest in the continuing
practice of blood feuds among Albanians as a signifier of backwardness™. What is often
overlooked is that the type of customary law of private and communal justice commonly
known as blood feud is in fact 2 highly codified tradition with its own mechanisms
for revenge but also peace building. That television could be used for the purpose of
reconciling opposing families is of course new and an option not {o discard. Hatil and his
brothers had previously used the media to launch their invitation to reconcile conflicts,
when in 2001 they publicty denounced the attack on a bus carrying Kosovo Serbs™.



* Empire Lite as d Swamp

When RTK asked Halil Geel who wouid produce such documentary with the
offer of reconciliation on screen he replied : “Why not the TMC 7 She is an impartial
observer”,

CONCLUSION

The experience of the Kosovo TMC has been rich in lessons for media intervention,
as one of the important aspects of contemporary pation building. Asa swamp problem,
it defies neatly designed solutions. As a model to be exported elsewhere, it {eaches one
thing : vou have to know your swamp before you decide how to wade across it.

NOTES

* 1 would like to acknowledge the support [ have received during my tenure as the Kogovo
Temporary Media Commissioner from my senior legal advisor Hwald Orf, with whom [ had
many disagreements but without whose intellectual abilities and competent work 1 would
have been able o achieve very little, The very young and hard working Kosovo staff has
2ls0 been indispensable - Tliriana Takhiraj and Naile Selimal, whe bave been with me since
the beginning, deserve a special mention. International Research Exchanges Board- Pro
Media (IREX) Chief of Pasty Keith Hayes has been supportive beyond the call of duty.
Fisnick Abrashi, Ardian Arifaj, Baton Haxhiu, Migjen Kelmendi, Garentina Kraja, Fron
Nazi, Beni Qena and Blerim Shala, among others, helped me understand and empathize
with the complex post-Milosevic Kosovo.

I Security Council Resolution N° 1244,

UNMIK. Regulation No. 2000/36 on the Licensing and Regulation of the Broadcast Media
in Kasovo. For all Media Regulations see the web site of the OSCE Migsion in Kosove :
WWW,OMIR.0Tg.

Tonamierr, M. (2003), Empire Lite, Nation Building in Bosnia, Kosove and Afghanistan,
London, Vintage.

CHesTERMAN, 8. (2004), You the People. The United Nations, Transitional Administration
and State-Ruilding, Cambrigde, Oxford University Press.

I learned of this concept and its application to the analysis of public policy and leadership
from ScuaLi £., Dean of the Wagner School of Public Service at New York University
and innovator in the field of public service leadership. See Scracl, B. (1995}, “Learning
to Love the Swamp ; Reshaping Education for Public Service”, Journal of Policy Analysis
and Meanagement, 14(2) 1 202-220. T fie concept itselfis derived from Donald Schin, 1983,
The Reflective Practitioner : How Professionals Think in Action, New York, Basic Books,

6 Ofien compared to a Ministry for Information, the TMC was seen as falling into the

established fradition of media intervention started in post-war Cermany by the Allied
Forees. See Paimeir, L. (2001), “A Very Clear ané Present Danger : Hate Speech, Media
Reform, and Post-Conflict Democratization in Kosovo”, Yale Journal of Tnternational
Law, Winter, and Sutsivar, S. (2000), “Kosove,” in Price, Monroe (ed.), Restructuring the
Medic in Post-Conflict Sucieties : Four Perspectives, Background Paper for the UNESCO
Warld Press Day Conference in Geneva, May. For criticism in the international press, see
Eruancir, S. (1999), “NATO Peacekeepers Plan a System of Controls for the News Media
in Kosovo™, The New York Times, 16 August; 1999, “Kosovo’s Ineipient Media Minisiry”,
The New York Times, 30 August; and Keais, G. (1999}, “Kosovo Journalists’ Deep Suspicion
of OSCE Media Controls”, [WPR Balkan Crisis Report, 6 September. | met Freimut Duve,



Anna DI LELLIG

Representative of the Freedom of the Media, in Sarajevo at a conference on media in the
Balkans in September 2001 : he did not besitate to talk about his strong reservations about
the TMC.

While the OSCE monitors never detected any problem with Serb media, arecent independent
analysis of the Serb press commissioned by the International Organization of Migration
(IOM) reveals that the use of hale and racist speech in regard to Albanians has always been
and remains very commeon : Biguica, I (2003), Presentation and Representation of the
Kosova Protection Corps (KPC) in the Serb Print Media.

Ombudsperson Institution of Kesovo, 2003, Third Annual Reporr 2002-2003, p. 10. The
Ombudsperson Repaort treats exhaustively and convineingly the issues of rule of law, buman
rights, and governance in the UN transitional administration.

I take the definition of migrant sovereignty from Pampove, M. (2000), “L’industrie
hurmanitaire ; une souveraineid mouvanie et supracoloniale, réflexion sur I"expérience des
Balkans”, Multizudes, [11; and 2006, “Disappearing Boundaries : Notes on Albania, Kosove
and the Humanitarian Agenda”, Psychosocial Notebook 1 :27-39.

I briefly touched upon these issues in 2002, “Building a professional media in post-conflict
societies takes more than simple regalation™ IWPR Balkan Crisis Report, 11 September.

The idea of a tool kit for what has come to be known media intervention is presented in
Krua, P and Price, M. E. (2002), “A Module for Media intervention : Content Regulation in
Post-Conflict Zones”, inPrice, M. E. and Tuomeson, M. {eds.), Forging Peace . Intervention,
Human Righis and the Management of Media Space, Edinburgh, Edinburgh University
Press, 145-176.

I discussing the history and first developments of the TMC T draw heavily from my drafts
of the TMC Annual Reports 2000-2001 and 2002,

This article is not concerned with the regulation of broadcast media. A Kosove Freguency
Pian elaborated by the TMC s technical officer quickly became the framework for civilian
broadcasting, without much controversy. These activities are normal undertaking in any
democratic government seeking to optimise the use of the broadcast spectrum, apublic good.
Emil Blakai, technical officer for the Kosove TMC, went on to design the frequency plan
for Albania and is carrenily doing the same in Iraq. The article is not concerned with the big
debate and struggle on public service television, which went beyond the local broadcasters
o invoive European and American actors, and in which the TMC played a role.

OSCE, 1999, Kosovo/Kosova. As Seen, As Told, Part 1. 4 Report on the Human Rights
Findings of the OSCE Mission in Kosovo, June to October 1999,

Some Albanian-language programming continued, but it was produced in Beigrade and had
no audience. A notable exception was the radio program called Radio 21 and narrowcast
on the Internet. The Albanian newspaper Rilindia was allowed to be published by the
Milosevic regime until 1993, In the West it continued o be published as Rilindja, while in
Kosovo it was renamed Bujku, and became the official voice of the parallel system run by
the Democratic league of Kosovo (LDEK) and Tbrahim Rugova. There was a range of small
publicaiions that only erratically appeared. Kosova Sot (1998} and Koha Ditore (1997),
which was a re-creation of the weekly Koha that began publication in 1993, had better
fortune. Together with the weekly Zéri (1993), Koha Ditore distanced itself from Rugova
and appealed to a younger, urban and educated readership.

After the war, only the weekly Jedinsrvo resumed publication in March 2000 as Novo
Jedinstvo Newspapers and magazines from Belgrade were and are distributed by the OSCE
in Serb enclaves.



20

21

i)

R

Empire Lite as a Swamp

See Bozoen, A. (19993, “Hate Speech in Pristina - The Kosovo Media Wars Could Start
Here”, IWPR Balkan Crisis Report, 8 Qctober. i

fGNATIEST, op. cil, . T2.
Only in 2003 the Association of Professional Journalists of Kosova was established and

started being operational, wiih its own code of ethics, thanks to the efforts of Baton Haxhin
and the support of [REX,

The Codes of Conduct were drafted in consultation with several international watchdog
groups for the press, Both refer explicitly to the Universal Declaration of Human Rights
{Articie 19, freedom of opinion and expression, and Article 29, exercise of rights is subject
¢o the limitations of law needed to secure recognition and respect for the rights of others).
The Codes also refer to the Furopean Convention on Human Rights, including Article 2
(right to life to be protected by law), Article 5 (right to liberty and security of the person),
Article 6 (those accused of & crime are innocent until proven guilty), and Article 10 (rightto
freedom of expression, subject to restrictions of law necessary in the interests of soviety).

Geathe MAB on Belul Begaj and Difa vs, the Temporary Media Commissioner, 16 Seplember
2000 in TMC Annual Report 2000-2001 1 9-19.

MegTus, §. and THompson, M. (2002),“The Learning Curve : MediaDevelopment inKosovo”,
in Price, M. E. and Tuoneson, M, (eds.), op. cit., 259-286.

Surror, V. (2002), “A Vien Rregullorja Vetgm pér Njg Etni dhe p&r Njé Rast?” Koha Ditore,
3 shkurt, 10.

Cases 2/2000; 3/2000.

The Kosovo Serbs had not participated in the municipal election, therefore theirrepreseniatives
were appointed by the intemational administration.

Amnual Report 2002, p. 13, a discussion on legal issues drafted by the TMC senior legal
advisor Ewald Orf.

MHR Decision on Cases no. 5/2002 and 6/2002, 1 July 2002, p. 111 in the TMC Annual
Report 20072,

TMC Sanctioning Decision on Cases no, 5/2002 and 6/2002, 22 July 2002, p. 100 in the
TMC Annual Report 2002,

While there is nothing new in this attitude across verying experiences of migrant sovereignty,
in the case of Kosove it was coloured by a negative image of Albanians. | bave been alerted
to this problem earlier on by Tsa Blumi (1998, “The Commeodification of Otherness and the
Ethnic Unit in the Balkans : How to Think About Albanians™, East European Politics and
Societics, 2 (3, Fallyand discussed the same issue i Dt Levise, Anaa, 2000-2001, “Albanese
Unmo Nero,” Liberal, 3, Dicembre-Gennaio, pp. 164-167.

There are many accounts of this history, The most interesting, because told from inside the
LDY, is by the writer Mehmet Kraja, during the §0s exiled in Tirana and representative of
the Kosovo erstwhile government to that capital : Mirupafshim né njé lufté tetér, Pristing,
Rozafa, 2002.

This story is partiaily recounted in the body of biographical books published after the war,
with the intention of introducing the broader publicto a “truihful” narrative, Among others,
see Hamzal, B, (2000), A Narrative Abowt War and Freedom (Dialogue with the Commander
Ramush Havadinal), Ziw, P, Saver, Z., 2001, War for Koyova (Commander Remi Speaks),
Zikl, Py Ahmetaj, Arger, A. and Kraswal, 5. (2001), Késhtu Foli Tahir Zemdy, Pristina,
MEergimi.



40

Anna D LELLIO

TMC Annual Report 2002, p. 16

Offence tc honour remains a criminal offence, as in the former Yugoslavian criminal code,
also in the new Kosovo Criminal Code {June 2003).

An international panel of judges sentenced Idriz Balaj to fifteen years, Daut Haradingj and
Bekim Zekaj to five years and Ahmet Elshani and Ramush Ahmeti to three years.

MAR decisior on Cases 5/2002 and 6/2002 in the TMC Annual Report 2002, p. 129. It
ts worth noticing here that judge Klonowiecka-Milart is a crimiral judge and conducted
investigations and trials in various proceedings against former KLA leaders.

This mix of cowrt and cultural justice is not peculiar to Kosovo Albanians, Even the role of
the International Criminal Tribunal for Yugosiavia is rather ambiguous in this regard. As
2 legal scholar has noted, the Tribunal atways experienced a tension between its work as a
criminal eourt and the “efforts 1o construet truthful narratives”™, Tereae, R, (1999), “Bringing
{he Messiah Through the Law”, in Hessg, C. and Post, R. (eds.), Human Rights in Political
Transitions : Gettysburg to Bosnia, New York, Zone Books, p. 182.

TMC Annual Report 2002, p. 17.

The argument is set forth, among others in the autabiegraphical book, Gror, G.(2001), Lufta
Pa Maska, Pristina, Bota Sot.

The New York Times Sunday magazine devoted & cover story to Albanians” blood feuds
Anperson, S, {1999), “The Carse of Blood and Vengeance”, 26 January. More recently :
Byiyei, Fatos, 2004, “Blood Feuds Revive in Unstable Kosovo. Rise in “Honour killings’
biamed on collapse of respect for law and order”, JWPR Balkan Crisis Report, N* 481, 19
February.

Garr, C. (2001). “Doing the Right Thing in Kosove’s Heartland,” The New York Times, 22
February.



